Du använder en utdaterad webbläsare. Detta medför att viss funktionalitet inte fungerar som tänkt. Var god byt webbläsare för en bättre upplevelse.
Till övergripande innehåll för webbplatsen
https://www.nj.se
  • Tjänster

      JUNO

      Juridisk information, utbildning och nyheter samlat på ett och samma ställe.

      • JUNO A-Ö
      • Systemkrav
      Logga in i JUNO

      JUNO för jurister

      • Läs mer om JUNO för jurister
      • Abonnemang
      • Användarutbildning - JUNO
      • Användarutbildning - Avtalsguiden

      JUNO för kommuner

      • Läs mer om JUNO för kommuner
      • Användarutbildning - JUNO för kommuner

      Tilläggstjänster

      • Rättsområdesanalyser
      • Avtalsguiden
      • Affärsinformation
      • E-kurser
  • Publikationer

      Litteratur

      Juridisk utgivning sedan 1823

      • Titlar A-Ö
      • Sveriges Rikes Lag
      • Kurslitteratur
      • Tidskrifter

      Serier

      • Blå Biblioteket
      • Gula Biblioteket
      • Rödvita serien
      • Lexino
      • Svensk redovisning
      • Alla serier

      Offentliga publikationer

      Direkt från Sveriges myndigheter

      • Titlar A-Ö
      • Senaste nytt
      • Samverka med oss
      • Läroplaner
  • Nyheter
  • Om Oss

      Om oss

      • Vilka vi är
      • Arbeta hos oss

      Våra experter

      • Experter A-Ö
      • Expertportalen

      Ännu mer

      • Nyheter
      • Juridikens värld
      • Framtidens jurist
      • Sociala medier
  • Kontakt

      Kontakta oss

      Här hittar du information om hur du kommer i kontakt med oss på Norstedts Juridik.

      • Vår kontaktinformation

      Support

      Här får du hjälp med tekniska problem eller handhavande rörande våra produkter

      • JUNO
      • Lagboksappen
  • Logga in
      • JUNO
      • JUNO för kommuner
Cart
Search
Menu
https://www.nj.se
09 november 2021
  • Miljörätt
  • Fastighetsrätt, miljö och samhälle
  • Det kommunala vetot gällande vindkraft under omprövning?

  • Miljörätt
  • Fastighetsrätt, miljö och samhälle
  • För att nå de nationella målen för hållbar och förnybar elproduktion sneglar regeringen på grannlandet Danmark och tror att vindkraft till havs kan vara svaret, även när det gäller de skenande elpriserna. Regeringen vill underlätta för utbyggnaden, men oppositionen menar att regeringens planer är att likna vid bidrag som riskerar att snedvrida konkurrensen och slå ut annan typ av hållbar elproduktion. Behovet av ökad elproduktion är enligt regeringen störst i södra Sverige där elpriserna också ökat mest men det är oklart när och om satsningarna på havsbaserad vindkraft faktiskt kommer att gynna konsumenterna.

    Eftersom tillstånd för anläggning av vindkraft i en kommun enligt miljöbalken ska ges efter att den aktuella kommunen har tillstyrkt det (16 kap. 4 § miljöbalken) är det möjligt för kommunerna att stoppa regeringens planer. Det kallas för det kommunala vetot. Flera kommuner har också valt att säga nej till havsbaserade vindkraftverk bland annat med hänvisning till att det är viktigare att satsa på turism- och besöksnäringen än elproduktion. Kommunerna vill inte att vindkraftverk ska förstöra eller inverka på upplevelsen av deras kuster.

    Även Försvarsmakten har möjlighet att stoppa planerade vindkraftsprojekt om de bedöms inkräkta på exempelvis flygmöjligheter för stridsflyg eller andra viktiga militära aktiviteter.

    Enligt SVT har 1 223 vindkraftverk stoppats av det kommunala vetot mellan 2014 och första halvan av 2020, motsvarande 21 procent av ansökningarna. För att se över det kommunala vetot, och för att undersöka förutsättningarna för att upphäva kommuners vetorätt gällande vindkraftsanläggningar, tillsattes en utredning förra året som nu är ute på remiss. Om vetorätten inte kan tas bort ska utredaren undersöka alternativa förslag, i syfte att göra miljöprövningen av vindkraftsanläggningar mer rättssäker och förutsägbar.
    Utredningens förslag kom i juni 2021 (SOU 2021:53) och innebär att kommunerna fortsatt ska ha rätt att säga nej till vindkraft, men till skillnad från i dag ska kommunen ge besked tidigt i processen och omfattningen av kommunens beslut begränsas till att enbart avse mark- och vattenanvändning.

    En tydlig skillnad föreslås alltså mellan kommunala bedömningar och tillståndsmyndighetens prövning. Enligt utredningen ska kommunen avgöra var i kommunen det är lämpligt med vindkraft och ett positivt besked från kommunen ska vara en förutsättning för att kunna lämna in en ansökan om tillstånd. Tillståndsmyndigheten prövar sedan om vindkraftverken kan ges tillstånd med hänsyn till exempelvis naturmiljöintressen.

    De allmänna hänsynsreglerna i miljöbalken ska beaktas vid vindkraftsprövningen och vid framtagande av försiktighetsåtgärder, liksom bestämmelser i den svenska artskyddsförordningen. Eftersom artskyddsförordningen grundas på två EU-direktiv, art- och habitatdirektivet 8 Rådets direktiv 1992/43/EEG av den 21 maj 1992 om bevarande av livsmiljöer samt vilda djur och växter) samt fågeldirektivet (Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/147/EG av den 30 november 2009 om bevarande av vilda fåglar), har direktivens syften och EU-domstolens praxis stor betydelse för tolkningen av de svenska bestämmelserna.

    En svårighet för vindkraftsutbyggnaden är, enligt vindkraftsbranschen, att risken för påverkan på enskilda individer av arter är avgörande i vindkraftsprocesser när det enligt branschen istället borde vara populationsperspektivet som skulle vara avgörande. Energimyndigheten och Naturvårdsverket anser däremot att bedömningen av påverkan på skyddade arter ska göras som en integrerad del i lokaliseringsprövningen och vid bedömningen av behovet av försiktighetsåtgärder enligt 2 kap. miljöbalken. Vilket kan leda till att vindkraft inte kan etableras på vissa platser.

    En ökad hållbar vindkraftsproduktion kan sannolikt bidra till minskad klimatpåverkan och förhoppningsvis lägre elpriser - men utbyggnaden står inför en rad prövningar för att nå upp till den takt som regeringens målbild antyder.

    Linn Cruz Tiger

    Jurist och redaktör JUNO Nyheter

    linn.tiger@nj.se

    JUNO för miljö & hälsa

    Skog_smal

    JUNO för miljö & hälsa

    Läs mer

    Allt fler stater i domstol för bristande miljöarbete

    Klimatprocesser mot stater ökar runt om i världen. De initieras ofta av ungdomsledda rörelser som är frustrerade över att regeringar inte gör tillräckligt för att bromsa klimatförändringarna. I Sverige förbereder organisationen Aurora just

    Fler artiklar

    Se alla artiklar
    25 augusti 2023

    Den som sträcker ut en hand…blir sittande med Svarte Petter

    • Fastighetsrätt, miljö och samhälle
    • Analys
    29 maj 2023

    Fladdermössen vinner igen – miljöbalkens stärkta ställning på PBL:s bekostnad

    • Fastighetsrätt, miljö och samhälle
    • Analys
    • ROA
    17 april 2023

    Företagsbot – är det ett straff, en sanktion eller en ineffektiv rättsverkan?

    • Fastighetsrätt, miljö och samhälle
    • Analys
    https://www.nj.se

    Copyright © 2023 Norstedts Juridik

    Tjänster och produkter
    • JUNO
    • Avtalsguiden
    • Litteratur
    • Offentliga publikationer
    • Sveriges Rikes Lag
    Användbara länkar
    • Support
    • Vår webbshop
    • Försäljningsvillkor
    • Privacy center
    • Dataskyddspolicy
    • Visselblåsning
    Norstedts Juridik
    • Vilka vi är
    • Kontakta oss
    • Karriär
    • Vårt expertnätverk
    Ämnesområden
    • Arbetsrätt och arbetsliv
    • Associationsrätt
    • Bank- och finansmarknadsrätt
    • Ersättningsrätt
    • Familjerätt
    • Fastighetsrätt
    • Förmögenhetsrätt
    • Miljörätt
    • Immaterialrätt
    • Marknadsrätt
    • Offentlig rätt
    • Processrätt
    • Skatterätt
    • Socialrätt
    • Straffrätt