Enligt branschrapporten Framtidens jurist anser 60% av Skandinaviens jurister att ny teknik är en av drivkrafterna bakom utvecklingen av branschen. Samtidigt menar endast en liten del att man idag implementerat den teknik som behövs på deras arbetsplats. Vad beror det på och hur bör man gå till väga?
Lyssna på Juridikens värld och Linn Alfredsson, Principal Corporate Counsel på Microsoft, om vad som krävs för att bygga en hållbar juristfunktion på en alltmer digital spelplan.
Det finns många frågetecken gällande ”digital transformation” av juristfunktionen hos företag i dag. Förändringen kräver investeringar, förtroende och inte minst ett framåtlutat mindset. En väl genomförd transformation kan medföra långsiktiga vinster genom automatisering, mer självgående team och effektivitetshöjande verktyg som dessutom möjliggör mätbarhet. När repetitiva arbetsuppgifter automatiseras kan det dessutom stärka kvaliteten och ge juristfunktionen mer tid och utrymme att fokusera på de mer komplexa frågorna för verksamheten och använda sina resurser på bästa sätt.
–Jag ser många långsiktiga vinster med digitalisering. Automatisering är en nyckelfaktor, mycket administrativa uppgifter eller enklare juridik kan vi standardisera och därmed automatisera bort. Det sparar mycket tid för juristfunktionen att fokusera på det som är mer komplext, säger Linn Alfredsson.
Vi lever i dag i ett så kallat effektivitetssamhälle, allt ska gå snabbare och standardisering och automatisering möjliggör nya vägar för effektivisering och insikter kopplade till data. Juristfunktionens roll förändras snabbt och förväntas i allt större utsträckning att utöver juridisk expertis bidra med kompetens inom exempelvis projektledning, dataanalys och digitalisering, samt anpassa sitt arbete till den kommersiella kontexten och ha en hög förståelse för verksamhetens strategi, mål, nyckeltal och riskaptit.
–Juristfunktionens roll förändras snabbt och förväntas idag i allt större utsträckning att utöver juridisk expertis bidra med kompetens inom exempelvis projektledning, dataanalys och digitalisering. Chefsjuristen förväntas idag inte bara vara rådgivare utan också ha en annan hatt på sig som digital transformatör. Kraven kommer dels från den nya generationen som kommer ut på arbetsmarknaden, dels från ledningen och styrelse, fortsätter Linn Alfredsson
Linn Alfredsson rekommenderar chefsjurister att starta med en behovsanalys där man mappar verksamhetens behov och juristfunktionens mål mot företagets vision. Det är en investering för hela bolaget. Sen bör man också inventera de system man redan har på plats för att se om de går att förbättra. Först därefter ser man över sina inköpsbehov.
– Det finns en rädsla att våga ta klivet. För att man som chef ska kunna etablera juristfunktionen som ett affärsområde som drivs digitalt behövs en långsiktig plan. Chefsjuristen behöver ha en tydlig vision för var juristfunktionen ska var om 5-10 år som skapar grunden för en hållbar digital strategi, avslutar Linn Alfredsson