Du använder en utdaterad webbläsare. Detta medför att viss funktionalitet inte fungerar som tänkt. Var god byt webbläsare för en bättre upplevelse.
Till övergripande innehåll för webbplatsen
https://www.nj.se
  • Tjänster

      JUNO

      Juridisk information, utbildning och nyheter samlat på ett och samma ställe..

      • JUNO A-Ö
      • Systemkrav
      Logga in i JUNO

      JUNO för jurister

      • Läs mer om JUNO för jurister
      • Abonnemang

      JUNO för kommuner

      • Läs mer om JUNO för kommuner

      Tilläggstjänster

      • Rättsområdesanalyser
      • Avtalsguiden
      • Affärsinformation
      • E-utbildning
  • Publikationer

      Litteratur

      Juridisk utgivning sedan 1823

      • Titlar A-Ö
      • Sveriges Rikes Lag
      • Kurslitteratur
      • Tidskrifter

      Serier

      • Blå Biblioteket
      • Gula Biblioteket
      • Rödvita serien
      • Lexino
      • Svensk redovisning
      • Alla serier

      Offentliga publikationer

      Direkt från Sveriges myndigheter

      • Titlar A-Ö
      • Senaste nytt
      • Myndigheter
      • Läroplaner
      • Fritzes Kalendrar
  • Utbildning

      Kurser

      • Alla kurser
      • E-utbildning
      • Kursabonnemang

      Nyhetsdagar

      • Arbetsrätt 2022
      • IT-rättsdagen 2022
      • Konsumenträtt 2022
      • Miljörättsdagen 2022
      • Pensionsstiftelser 2022
      • Stiftelser 2022

      Användarutbildning

      • JUNO
      • Avtalsguiden
  • Nyheter
  • Om Oss

      Om oss

      • Vilka vi är
      • Arbeta hos oss

      Våra experter

      • Experter A-Ö
      • Expertportalen

      Ännu mer

      • Nyheter
  • Kontakt

      Kontakta oss

      Här hittar du information om hur du kommer i kontakt med oss på Norstedts Juridik.

      • Vår kontaktinformation

      Support

      Här får du hjälp med tekniska problem eller handhavande rörande våra produkter

      • JUNO
      • Lagboksappen
  • Logga in
      • JUNO
      • JUNO för kommuner
Cart
Search
Menu
https://www.nj.se
09 november 2021
  • Miljörätt
  • Fastighetsrätt, miljö och samhälle
  • Måste vi snöröja och sanda våra strandpromenader?

  • Miljörätt
  • Fastighetsrätt, miljö och samhälle
  • Enligt 2 § lagen med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning (1998:81), LGS, är huvudregeln att kommunen ansvarar för gaturenhållning, snöröjning och liknande åtgärder på allmänna platser inom detaljplanerat område. Undantag från huvudregeln finns naturligtvis, men kommer inte att behandlas här. Åtgärderna ska syfta till att hindra uppkomsten av olägenheter för människors hälsa, tillgodose de krav som finns med hänsyn till förhållandena på platsen och övriga omständigheter som kan ställas i fråga om trevnad, framkomlighet och trafiksäkerhet.

    En fråga som är intressant att vrida och vända på är den juridiska aspekten på de skyltar som finns runt om i kommunerna där det står att ett visst område inte underhålls under vintern. Det kan till exempel vara frågan om en strandpromenad som inte snöröjs eller sandas eller till och med ett helt torg. Frågan är då om detta är förenligt med 2 § LGS. Frågan behandlas inte i kommentaren till lagstiftningen i JUNO och det finns heller inte några rättsfall rörande hur lagen ska tillämpas i detta avseende.

    Om vi tittar på själva lagtexten så anges det inte vilka renhållningsåtgärder som krävs, utan detta är något som beror på omständigheterna. I motiven till tidigare lagstiftning har anförts att renhållning är något som sker i hela samhällets intresse för att tillgodose trafiken och samfärdseln (se prop. 1956:413 s. 261). I prop. 1992/93:210 s. 221 som gällde ändring i renhållningslagen anges följande. ”I likhet med vad som nu gäller bör kommunen enligt den tilltänkta bestämmelsen svara även för vinterväghållning. Närmare bestämmelser om vilka åtgärder som ska utföras, dvs. detaljbestämmelser av det slag som finns i 3 § AOst (Allmänna ordningsstadgan, författarens not.) och 18 § renhållningslagen, bör kommunen kunna bestämma själv. Om vi tittar i 18 § renhållningslagen så motsvarar den i stort 2 § LGS varför uttalandet torde vara tillämpligt i samma propositions anges vidare på sidan 316 att de åtgärder som är skäliga får avgöra med hänsyn till bl.a. platsens belägenhet inom samhället och övriga omständigheter. Vidare ska ett allmänt skälighetskrav gälla (a.a s 401).

    Ovanstående förarbetsuttalanden ger kommunen ett stort svängrum för att bedöma vilka åtgärder som ska utföras på vilka platser så länge platsens belägenhet i samhället beaktas vid bedömningen.

    Frågan blir således vilka krav som finns med hänsyn till förhållandena på platsen. Det finns nog ingen som kräver att kommunen ska hålla alla allmänna platser tillgängliga året om. En stor gräsmatta kan naturligtvis vara tillgänglig sommartid, men det är nog ingen som kräver att kommunen ska sanda ytan så att den är tillgänglig vintertid. Det är inte ett ”krav” med hänsyn till förhållandet på platsen.

    Frågan är då om det gå att applicera samma synsätt på exempelvis ett torg eller en strandpromenad. Det finns som sagt inga avgöranden där någon har ramlat omkull och skadat sig på en plats där kommunen gjort ett aktivt val att inte snöröja. Rättsfallen handlar istället om hur lång tid det får ta mellan snöröjning och halkbekämpning och om halkbekämpningen har utförts fackmannamässigt (se bl.a. NJA 1971 s. 119, NJA 1966 s. 496, NJA 1962 s.1 och NJA 1974 s, 412).

    Jag ser inte att allmänheten skulle ha en förväntan att strandpromenader snöröjs och sandas vintertid på samma sätt som på en central gång- och cykelbana. Det finns nog en förståelse för att nackdelen med att lägga kommunala (oftast knappa) resurser på att snöröja en strandpromenad inte står i proportion till den vinst som uppnås. I detta lägger jag även i att en strandpromenad sällan har andra värden än rekreation. Det torde sällan vara fallet att en strandpromenad är det enda sättet att ta sig till och från exempelvis en busshållplats.

    Min bedömning är därför att kommunen agerar rätt i dessa fall men även att det är viktigt att allmänheten upplyses om att vinterväghållning inte sker på en viss sträcka. När det gäller hela torg är ett torg troligen något som allmänheten betraktar som, i varje fall delvis, bör vara tillgängligt för allmänheten under vintertid. Det är därför mer osäkert om en sådan bedömning är förenlig med 2 § LGS, eftersom det måste finnas en yttre gräns för vilka renhållningsåtgärder som kommunen har rätt att bestämma själv.

    Christian Arnbom

    Advokat Christian Arnbom arbetar med miljö-, bygg- och entreprenadrättsliga frågor.

    JUNO för miljö & hälsa

    Skog_smal

    JUNO för miljö & hälsa

    Läs mer

    EU:s nya regler om hållbarhetsredovisning bekämpar ”grönmålning” och ställer skarpa krav på ny kompetens

    ”Grönmålning”, miljöfloskler och andra PR-mässiga hållbarhetsfasader – nya regelverk ska göra det svårare för bolag att komma undan med överdrivna eller direkt felaktiga påståenden om att man driver miljövänlig verksamhet. En gemensam

    Fler artiklar

    Se alla artiklar
    11 maj 2022

    Borrning efter bergvärme omfattas av strikt skadeståndsansvar – ny dom från HD

    • Fastighetsrätt, miljö och samhälle
    • Analys
    05 april 2022

    Ny lagrådsremiss avseende det kommunala vetot – några steg framåt för vindkraften

    • Fastighetsrätt, miljö och samhälle
    • Analys
    04 april 2022

    MÖD: Gammal verksamhet måste undersökas

    • Fastighetsrätt, miljö och samhälle
    • Analys
    https://www.nj.se

    Copyright © 2022 Norstedts Juridik

    Tjänster och produkter
    • JUNO
    • Avtalsguiden
    • Litteratur
    • Offentliga publikationer
    • Utbildning
    • Sveriges Rikes Lag
    Användbara länkar
    • Support
    • Vår webbshop
    • Försäljningsvillkor
    • Privacy center
    • Dataskyddspolicy
    Norstedts Juridik
    • Vilka vi är
    • Kontakta oss
    • Karriär
    • Vårt expertnätverk
    Ämnesområden
    • Arbetsrätt och arbetsliv
    • Associationsrätt
    • Bank- och finansmarknadsrätt
    • Ersättningsrätt
    • Familjerätt
    • Fastighetsrätt
    • Förmögenhetsrätt
    • Miljörätt
    • Immaterialrätt
    • Marknadsrätt
    • Offentlig rätt
    • Processrätt
    • Skatterätt
    • Socialrätt
    • Straffrätt