Deloitte Sverige framtidssäkrar Tax & Legal – satsar på AI och JUNO AI
Med en tydlig strategi och stort engagemang från både ledning och medarbetare har Deloitte Sverige valt att accelerera sin AI-resa. Ett viktigt steg är investeringen i Norstedts Juridiks AI-tjänst, JUNO AI, som nu börjar integreras i byråns dagliga arbete inom Tax & Legal.
- Vi är övertygade om att AI kommer att transformera sättet som vi arbetar på och att strategiskt satsa på AI är att framtidssäkra vår verksamhet, säger Louise Nordell, Senior Manager och ansvarig för Learning and Knowledge Management Deloitte Sverige.
Strategisk satsning på AI – både globalt och lokalt
Deloitte har länge varit i framkant vad gäller teknologiska satsningar. Inom nätverket finns exempelvis ett AI-institut i USA (Deloitte AI Institute - AI Insights | Deloitte US) som bedriver omfattande marknadsstudier kring generativ AI. Även i Sverige är tekniken högt prioriterad – och inte minst inom den juridiska verksamheten.
Louise Nordell, Senior Manager, ansvarig för Learning and Knowledge Management Deloitte Sverige
- Vi vet från undersökningar och diskussioner med våra klienter att deras förväntansbild är att vi använder generativ AI för att bli snabbare, mer effektiva och exakta i våra leveranser. Vår förhoppning med generativ AI är att det ger mer arbetsglädje för våra medarbetare och att vi samtidigt kan leverera ännu högre kvalité till våra kunder genom att arbeta smartare, fortsätter Louise Nordell.
Ett viktigt skäl till att Deloitte valt att accelerera arbetet nu är att AI-verktygen blivit mer mogna och att användarna är mer redo att ta till sig verktygen. Under 2023 började man analysera behovet mer konkret, och det blev tydligt att generativ AI kunde skapa nytta i juridisk research – ett område där både kvalitet och snabbhet är avgörande.
JUNO AI imponerade med sin användarvänlighet och kvalitén på den juridiska analysen.
Behovsanalys och medarbetardriven förändring
Deloitte är noga med att tekniksatsningar inte bara sker uppifrån. Tvärtom har medarbetare varit djupt involverade i både utvärdering och införande av nya AI-verktyg.
- Vi vet att det inte räcker att tillhandahålla ett bra verktyg – det måste också användas. Därför har vi lagt stor vikt vid change management. Vi har utbildat, inspirerat och skapat nyfikenhet kring tekniken, bland annat genom promptevent och vår egen ChatGPT-lösning som lanserades internt i början av 2024, berättar Louise Nordell.
En annan framgångsfaktor är hur beslutet har förankrats i hela organisationen. En strukturerad plan med pilotgrupper, workshops och interna AI-event har banat väg för en bred implementation.
– Det är en kombination av top-down och bottom-up. Ledningen visar vägen genom att investera och sätta riktning, men det är våra medarbetare som driver den dagliga utvecklingen, fortsätter Louise Nordell.
Varför JUNO AI?
När Deloitte under 2024 beslutade att hitta en AI-lösning för juridisk informationssökning på svenska marknaden genomfördes en omfattande utvärdering. Verktyg testades mot verkliga arbetsuppgifter – med fokus på juridisk kvalitet, metod, tydlighet och användarvänlighet.
– Utvärderingen genomfördes genom att våra olika avdelningar inom Tax & Legal tog fram tre frågor av olika svårighetsgrad som de möter i sitt dagliga arbete. Vi lät sedan så väl en medarbetare som AI-verktygen från de olika aktörerna besvara frågorna. Svaren bedömdes sedan utifrån bland annat svarets fullständighet, juridisk metod, tidsåtgång, korrekta källhänvisningar, tydlighet och läsbarhet. Vi tittade också på säkerhetsaspekterna, som alltid är centrala för oss, konfirmerar Louise Nordell.
Valet föll på JUNO AI – mycket tack vare att verktyget byggde sina svar på relevanta källor som lagkommentarer, rättsfall och doktrin, och att det erbjöd en pedagogisk, metodisk struktur som jurister känner igen sig i.
- Vi har länge arbetat med JUNO som juridisk informationstjänst och det är ett verktyg som många av våra jurister uppskattar och använder dagligen. JUNO AI imponerade med sin användarvänlighet och kvalitén på den juridiska analysen och vår förhoppning med JUNO AI är att genom att välja en AI-lösning som har de kvalifikationer vi söker och som våra medarbetare sedan tidigare använder så sänker vi barriären till att börja använda AI för vår legal research. En annan avgörande aspekt var att många av våra medarbetare redan använder JUNO som juridisk informationstjänst. Genom att addera AI i ett välbekant gränssnitt sänker vi tröskeln för användning, säger Louise Nordell.
Framgångsrik implementation – och fortsatt utveckling
Implementationen har skett i flera steg, med stöd av en särskilt tillsatt arbetsgrupp bestående av representanter från olika delar av Tax & Legal, inklusive CTO Johanna Pernborn.
- Vi arbetade utifrån en strukturerad implementations- och kommunikationsplan bestående av en pilotgrupp som visat ett tydligt intresse för att börja använda AI i sitt dagliga arbete. De har sedan delat sina erfarenheter inför de bredare utbildningsinsatserna som vi gjort på alla kontor för att skapa medvetenhet och kunskap om JUNO AI. Implementationen planerades också delvis utifrån en utbildningsresa där hela Tax & Legal samlades i Åre och gemensamt inspirerades och utforskade möjligheterna med generativ AI i vårt dagliga arbete, bland annat genom en Prompt-a-long. Detta föll väldigt väl ut och vi lyckades skapa ett engagemang som gav hela satsningen en rivstart, berättar Louise Nordell.
Resultatet har hittills varit mycket positivt. Verktyget används i ökande grad, och fler och fler team inom verksamheten börjar integrera JUNO AI i sin research och problemlösning.
Tydliga effekter – även om resan bara börjat
Deloitte ser redan konkreta effekter – trots att AI-resan fortfarande är i ett tidigt skede.
- Vi ser redan nu ett nytänkande där vi använder AI för att hitta lösningar på problem och där vi konsulterar vår ChatGPT och JUNO AI för att få ett första utkast eller snabbt sätta sig in i ett nytt rättsområde. Det är ett fortsatt pågående förändringsarbete att integrera JUNO AI fullt ut i verksamheten men vi tror att med kunskapsdelning och gemensam best practice kommer man långt, säger Louise Nordell.
Ett starkare erbjudande – för kunder och talanger
Satsningen på AI stärker inte bara Deloittes rådgivning – utan också företagets attraktionskraft. Deloitte är medvetna om att det finns en förväntansbild hos både klienter och anställda att de ska använda AI-lösningar i sitt arbete och rådgivning.
- Från våra anställda finns en förväntan att vi ligger i framkant och att vi har tillgång till de bästa verktyg som finns på marknaden för att underlätta vårt dagliga arbete. Från våra kunders sida finns en förväntan i vilka tjänster man kommer vara beredd att betala för framöver och inte, vilket ställer krav på oss att utveckla våra arbetsmetoder och följa med i den tekniska utvecklingen, säger Louise Nordell.
Deloitte är tydliga med att AI inte handlar om att ersätta jurister – utan om att förstärka dem.
- Det finns ett numera välkänt uttryck att AI inte kommer ersätta jurister, men jurister som använder AI kommer ersätta dem som inte gör det och det ligger något i det. Det uttrycket fångar ganska väl varför vi valt att satsa – för att ligga i framkant, utveckla vår arbetsmetodik och skapa långsiktigt värde för både klienter och medarbetare, avslutar Louise Nordell.
Läs mer om vår AI-lösning JUNO AI.
Caroline Wiroth
PR och Kommunikationsansvarig