Uppsala kommun är en av de första kommunerna i Sverige som aktivt deltar i utvecklingen av den nya AI-tjänsten JUNO AI för kommuner – ett verktyg som utvecklas av Norstedts Juridik för att ge kommunanställda ett tillgängligt, juridiskt förankrat och träffsäkert stöd i vardagen. Målet: att förbättra service, effektivisera arbetsprocesser och frigöra tid för det mänskliga mötet.
Bakom kommunens AI-satsning står en tydlig strategi där innovation kombineras med ansvar. För Uppsala är det inte AI i sig som är målet – utan värdet det kan skapa för både medarbetare och medborgare.

Åsa Engblom, enhetschef för digital verksamhetsutveckling vid vård- och omsorgsförvaltningen, Uppsala Kommun.
- Vi ser AI som ett verktyg för innovation, effektivisering och förbättrad service. Drivkrafterna är att frigöra tid från repetitiva rutiner, förbättra beslutsunderlag genom snabb dataanalys, samt öka tillgängligheten via AI-assistenter och chattbottar som kan ge snabbare svar dygnet runt. Samtidigt finns en stark vilja att använda AI på ett ansvarsfullt sätt, med respekt för individens rättigheter och öppenhet, säger Åsa Engblom, enhetschef för digital verksamhetsutveckling vid vård- och omsorgsförvaltningen, Uppsala kommun.
En växande AI-mognad – men med varierande kompetens
Uppsala kommun har under de senaste åren testat olika AI-lösningar inklusive kommuninterna AI-assistenter. Inom vård och omsorg är erfarenheterna blandade – och behovet av kompetensutveckling stort. Kommunen arbetar också aktivt med innovations- och lärandeprojekt för att öka medarbetares förståelse och användning av AI. Detta visar på en växande AI-mognad med stark fokus på både teknik och ansvar.
- Kompetensen är väldigt skiftande, från mycket hög till väldigt låg. Många av våra medarbetare har aldrig varit medvetna om användande av AI och behöver stöd i kompetensutveckling för att kunna använda verktygen på ett säkert och korrekt sätt, förklarar Åsa Engblom.
För att bygga en hållbar AI-användning på sikt satsar kommunen därför inte bara på teknik – utan också på utbildning och en kultur av lärande. Det sker bland annat genom innovationsprojekt och interna dialoger om teknikens roll.
AI som stöd – inte som beslutsfattare
Ett viktigt ställningstagande för Uppsala är att AI aldrig ska ersätta den mänskliga bedömningen. Tekniken ska stödja, inte styra, och säkerhet och integritet är avgörande, särskilt hantering och lagring av data. Ett annat viktigt område är rättvisa och ickediskriminering, AI-lösningar som används inom kommunen får inte förstärka ojämlikheter. Dessutom är kvalitet i innehållet och träffsäkerheten i AI-verktygens underlag viktiga för att skapa förtroende.

Linda Taxén, Verksamhetscontroller, Uppsala kommun.
- AI-verktyg kan automatisera repetitiva uppgifter och ge vägledning inför beslutsfattande genom analys av stora datamängder. Vi ser att AI kan vara ett stöd som frigör tid för mänskliga möten, analys och utveckling. I Uppsala kommun får AI-verktyg inte fatta beslut på egen hand, det krävs alltid mänsklig kontroll och insyn. Det är viktigt för kvalitetssäkring av kommunens arbete, säger Linda Taxén, Verksamhetscontroller, Uppsala kommun.
Det innebär också att transparens och förklarbarhet är centrala krav vid val av AI-tjänst. Medarbetare ska kunna förstå varför ett verktyg föreslår en viss åtgärd – och lita på att informationen bygger på juridiskt korrekt underlag.
JUNO AI för kommuner – anpassad för offentlig sektor
Samarbetet med Norstedts Juridik är ett steg i denna riktning. JUNO AI för kommuner utvecklas specifikt för att ge stöd till icke-jurister i offentlig verksamhet, exempelvis socialsekreterare, skolledare och handläggare inom vård och omsorg.
- Det är viktigt att AI-lösningar är anpassade för offentlig sektor. Vi behöver verktyg som förstår vårt uppdrag och som vi kan lita på, både när det gäller innehåll och integritet, fortsätter Linda Taxén.
Uppsala kommun har varit involverad som pilotkommun och bidrar med användarperspektiv i utvecklingen. Fokus ligger bland annat på att JUNO AI för kommuner ska kunna ta hänsyn till lokala föreskrifter, riktlinjer och praxis – för att ge ännu mer relevanta och träffsäkra svar.
Utmaningar – och avgörande faktorer för framgång
Precis som många andra kommuner ser Uppsala kommun flera utmaningar i AI-implementering. Det handlar både om teknik, juridik, ekonomi och organisation.
- Organisatoriskt handlar det om att förändra arbetsprocesser och få medarbetare att förstå AI. Juridiskt måste AI-lösningar följa lagar och regler, inklusive sekretess och transparens. För närvarande använder inte kommunen AI-verktyg där känsliga personuppgifter förekommer, säger Åsa Engblom.
Dessutom är tillgången till data en central fråga. Många verksamhetssystem driftas av externa leverantörer enligt avtal vilket gör att kommunen inte alltid har tillgång till samtliga dataresurser på ett smidigt sätt. För att lyckas krävs därför flera resurser: tekniskt stöd, juridisk kompetens, tillgång till data – men framför allt utbildning och förankring i organisationen.
- Viktiga kompetenser är AI-förståelse hos medarbetare och juridisk kompetens för att säkerställa efterlevnad av regler. Resurser för utbildning, stöd och kontinuerlig utveckling är också avgörande, säger Åsa Engblom.
Välj lösningar som är anpassade
för offentlig sektor och jobba med öppna och transparenta processer.
Råd till andra kommuner: börja enkelt – men medvetet
Till andra kommuner som överväger att införa AI, har Åsa Engblom ett tydligt råd:
- Börja med att skapa förståelse och acceptans internt, satsa på utbildning och kompetensutveckling, välj lösningar som är anpassade för offentlig sektor och jobba med öppna och transparenta processer. Se till att alltid ha en mänsklig kontroll av resultatet och ta hjälp av samarbetspartners med erfarenhet för att anpassa tekniken till kommunens behov.
Med JUNO AI som en del i verktygslådan hoppas Uppsala kunna frigöra mer tid för medarbetarna att ägna sig åt det som inte kan automatiseras – det mänskliga mötet, professionella bedömningar och utveckling av välfärden.
- AI är en viktig del av kommunens innovations- och digitaliseringsstrategi. Vi ser det som ett verktyg för att förbättra service, effektivisera arbetsprocesser och stärka medarbetares kompetens och kreativitet. AI ska användas ansvarsfullt och transparent för att bygga förtroende hos både medarbetare och medborgare, avslutar Åsa Engblom.