Under våren har Uppsala kommun varit en av pilotaktörerna i utvecklingen av Norstedts Juridiks nya AI-tjänst, JUNO AI för kommuner. Tjänsten lanseras i höst och är särskilt utvecklad för att ge kommunanställda ett starkt juridiskt beslutsstöd i det dagliga arbetet. Syftet är att skapa förutsättningar för ett effektivare och mer rättssäkert arbetssätt, samtidigt som tid frigörs till det som betyder mest: mötet med medborgaren.
Samarbetet med Uppsala startade som en naturlig fortsättning på ett befintligt AI-initiativ i kommunen.

Linda Taxén, Verksamhetscontroller, Uppsala kommun.
- Samarbetet startade i samband med ett AI-initiativ som Uppsala kommun arbetade med tillsammans med några andra kommuner i landet. Initiativet rörde en AI-tjänst för sökningar inom juridiska databaser och kontakt togs med Norstedts Juridik i samband med det, berättar Linda Taxén, verksamhetscontroller vid vård- och omsorgsförvaltningen i Uppsala kommun.
Flera faser – med testning, dialog och återkoppling
Testningen inleddes med ett fysiskt uppstartsmöte där representanter från Norstedts Juridik besökte kommunen och presenterade tjänsten. Därefter fick testdeltagarna använda JUNO AI i sitt dagliga arbete, med möjlighet att lämna feedback direkt i verktyget.
- Våra testare har haft möjlighet att använda AI-tjänsten i sitt dagliga arbete. När de använder tjänsten har testarna i uppdrag att markera AI:s svarsresultat med en tumme upp eller tumme ned och skriva kommentarer om svaret för att ge utvecklingsteamet feedback, säger Linda Taxén.
I testgruppen har flera yrkesgrupper deltagit – från biståndshandläggare och teamledare inom SoL och LSS till handläggare vid överförmyndarförvaltningen. Under testningen har Norstedts Juridik även presenterat nya funktioner, exempelvis möjligheten att låta AI:n söka i kommuninterna dokument.
Effektivisering med fokus på kvalitet och tid för brukarna
De första resultaten visar att tjänsten har potential att spara både tid och resurser i arbetet med juridisk informationssökning och dokumentation.
JUNO AI för kommuner kan hjälpa oss att effektivisera vårt arbete genom att exempelvis hitta aktuella rättsfall som sedan är enkla att nå för att kunna läsa i sin helhet.
- JUNO AI för kommuner kan hjälpa oss att effektivisera vårt arbete genom att exempelvis hitta aktuella rättsfall som sedan är enkla att nå för att kunna läsa i sin helhet. Även propositioner, böcker och liknande är det positivt att få en bra hänvisning till och det kan spara mycket tid. Det är positivt att hitta sätt att kunna effektivisera vårt arbete eftersom det kan ge oss mer tid för möten med våra brukare, fortsätter Linda Taxén.
Samtidigt är kommunen noga med att lyfta behovet av kvalitetssäkring och tillit.
- Det finns utmaningar genom att AI:s arbete ständigt behöver kvalitetssäkras. Det är viktigt att vårt arbete håller hög kvalitet och att de juridiska aspekterna alltid är korrekta. Tjänsten har i stor utsträckning fungerat bra, men vid de tillfällen där svaren varit bristfälliga skapas brist i tillit vilket gör att man inte använder tjänsten lika frekvent efteråt. Medarbetarna ser allvarligt på det, berättar Linda Taxén.
Norstedts Juridik lägger stor vikt vid att alla svar från JUNO AI bygger på kvalitetssäkrade källor som lagtext, förarbeten, rättsfall och juridiska kommentarer. För att säkerställa hög juridisk precision granskas och förbättras svaren kontinuerligt utifrån den återkoppling som testanvändare ger.
Amar Kapetanović, Business Development Manager, Norstedts Juridik.
- Feedbacken från kommuner som Uppsala är avgörande för utvecklingsarbetet – den hjälper oss att förstå var träffsäkerheten brister och hur tjänsten kan anpassas till användarnas behov. Att bygga förtroende genom transparens och juridisk korrekthet är en central del i hur vi utvecklar JUNO AI för kommuner, säger Amar Kapetanović, Business Development Manager, Norstedts Juridik.
Tydliga källor och begränsad databas ger trygghet
En funktion som uppskattats särskilt mycket av testgruppen är transparensen i svaren.
- Vi har upplevt det som positivt att det är tydliga källhänvisningar. Det förenklar arbetet med att kvalitetssäkra svaren vi får av JUNO AI. Det är också positivt att underlagen till AI:s sammanställningar är begränsade; att sökningarna görs just utifrån domar, förarbeten och liknande, fortsätter Linda Taxén.
Förutom den praktiska användningen har Uppsala även bidragit till utvecklingen genom att låta testpersoner delta i intervjuer och enkäter. Det har skapat en dialog som bidrar till att JUNO AI för kommuner utvecklas utifrån verkliga behov.
- Det har varit intressant för testare att få vara med och testa JUNO AI. Det har gett oss möjlighet att prova på hur det skulle kunna vara att använda AI i vårt arbete, både det positiva och det som kan vara mer riskfyllt, avslutar Linda Taxén.