Norstedts Juridiks utgivning och försäljning av offentliga publikationer sker på uppdrag av riksdag, regering och myndigheter. Beslutsprocessen i lagfrågor publiceras i olika serier, enligt de steg som redovisas nedan (något förenklat):
Regeringen tillsätter en utredning och utfärdar direktiv.
Publiceras i serien: Kommittédirektiv (Dir.)
Utredningen presenterar sina förslag i ett betänkande (utredning)
Publiceras i serierna: Statens offentliga utredningar, SOU eller Departementsserien, Ds
Regeringen skickar betänkandet på remiss. De samlade synpunkterna ligger sedan till grund för regeringens förslag till riksdagen.
Publiceras i serien: Propositioner
Redogörelser för beslut i vissa ärenden publiceras dessutom i regeringens Skrivelser & Förordningsmotiv, Fm
Ett eller flera av riksdagens utskott lämnar förslag till beslut baserat på regeringens förslag.
Publiceras som: Utskottsbetänkanden
Riksdag och regering fattar beslut. Lagar och förordningar utfärdas.
Publiceras i: Svensk författningssamling, SFS
På regeringens uppdrag utfärdar myndigheterna tillämpningsföreskrifter och rekommendationer till lagar och förordningar.
Publiceras som: Föreskrifter & Allmänna råd
Domstolar dömer och praxis utvecklas.
Publiceras som: Rättsfallsamlingar.
Lagtexter sammanställs, kommenteras och utarbetas av experter inom myndigheter, fristående förlag och andra organisationer.
Publiceras som: Lagtextsamlingar & Lagkommentarer
Experter inom myndigheter, fristående förlag och andra organisationer följer upp och utvärderar hur reglerna i vårt samhälle fungerar och efterlevs. Råd och riktlinjer utarbetas.
Dessa publikationer betecknas som: Handledning/Handbok/Översikt, Redovisning/Rapport, Statistik, Avhandling, Juridisk monografi, Verktyg och Nyhetsbrev
I vissa fall anordnas: Seminarier och annan utbildning. För att underlätta för olika producenter och användare av information sammanställs också förteckningar, kataloger, ordböcker m.m. Dessa publikationer betecknas som: Referensverk
Kommentar till Lagstiftningskedjan
Vår beskrivning av beslutsprocessen blir av nödvändighet något förenklad. Vi har t.ex. utelämnat ev. motioner, debatter och beslut i Kammaren. Detta finns dokumenterat i riksdagstrycket. Ca 40 % av alla lagpropositioner remitteras till Lagrådet, vars yttrande återges i propositionen. I många fall följer inte beslutsprocessen alla steg i kedjan. Ca 15 % av alla utredningar leder inte till en proposition, av olika skäl. Andra får tilläggsdirektiv som anger en ändrad inriktning. I andra fall läggs en proposition direkt utan föregående utredning. Sammanställningen i lagkedjor görs av Norstedts Juridik och bygger på vår erfarenhet och bedömning. Det ligger i sakens natur att olika parter kan göra olika bedömningar. Vår ambition är att underlätta för vanliga användare genom att tillföra en struktur som kan vara svår att se på annat sätt.