Den förvaltningsrättsliga legalitetsprincipens utveckling

21 dec 2018

Legalitetsprincipen inom svensk förvaltningsrätt har sin motsvarighet i EU-rättens krav på rättsligt stöd och principen om tilldelad kompetens, liksom i principen om begränsningar av utrymmet för retroaktivitet i tillämpningen av EU-rätten. I sin bok,  Legalitetsprinicipen i förvaltningsrätten, går Carl Lebeck igenom hur principen utvecklats och kodifierats i Regeringsformen 1:1 3 st. och i 5 § Förvaltningslagen. Boken innehåller även drygt 850 rättsfallsreferenser från svensk och europeisk rättspraxis.

Förvaltningsrätten präglas idag av ett legalitetskrav som innebär att offentlig maktutövning måste ha stöd i föreskrifter som är förenliga med högre konstitutionella normer. Kravet på stöd i föreskrifter kan dock vara mer eller mindre precist. Kraven på precision i det rättsliga stödet har gradvis blivit högre, främst vad gäller ingrepp i enskildas personliga förhållanden och i ekonomiska förhållanden som inte har kommersiell karaktär. Däremot tillåts fortfarande en mer vag reglering i förhållande till ingrepp i kommersiella verksamheter. I EU-rätten finns ett relativt strikt krav på föreskriftsstöd men en betydande acceptans för vag reglering vad gäller tekniska, ekonomiska, vetenskapliga och politiskt väsentliga frågor.

Kravet på publicitet för rättsakter som binder enskilda är gemensamt för EU-rätten och svensk rätt.

Förutsebarhetskravet
Föreskriftskravet hänger samman med kravet på förutsebarhet. Förutsebarhetskravet är inte absolut. Däremot har praxis utvecklats mot en mer restriktiv syn på extensiv tolkning av vaga bestämmelser som innebär tvång mot enskilda eller sanktioner, liksom en restriktiv syn på tolkningsmetoder (till exempel extensiv teleologisk tolkning och analogislut) som typiskt sett innebär en större grad av oförutsebarhet. EU-domstolen har på ett liknande sätt föreskrivit vilka tolkningsmetoder som är tillåtna i EU-rätten. Både svensk rätt och EU-rätten tillåter dock betydande osäkerhet för enskilda om de faktiska konsekvenserna av rättsliga beslut, till exempel vad gäller beräkning av böter eller sanktionsavgifter.

Möjligheten till retroaktivitet
Retroaktivitet är som huvudregel tillåten i svensk förvaltningsrätt medan den som huvudregel inte får tillämpas i EU-rätten. I både svensk rätt och EU-rätten finns dels en möjlighet för lagstiftaren att beslut om retroaktivitet, men i båda fallen begränsas det av att konsekvenserna inte får bli orimliga respektive oproportionerligt betungande för enskilda.

Svensk rätt

EU-rätt

  • Krav på stöd i föreskrifter
  • Krav på stöd i EU-rättsliga rättsregler
  • Formella föreskriftskrav
  • Materiella föreskriftskrav
  • Krav på publicitet
  • krav på publicitet
  • Presumtion för retroaktivitet
  • Presumtion för retroaktivitet
  • Förbud mot orimlig retroaktivitet
  • Förbud mot oproportionerlig retroaktivitet
 

Legalitetsprincipen i förvaltningsrätten kan ses som en av domstolarna utvecklad kontroll av i synnerhet den verkställande makten, och en begränsning av dess möjligheter, samtidigt som förvaltningens uppgifter innebär att kravet på precist föreskriftsstöd och faktisk förutsebarhet för enskilda inte sällan är begränsat. Boken behandlar även rättspraxis från svenska och europeiska domstolar med utgångspunkt i drygt 850 rättsfall. 

Beställ boken Legalitetsprincipen i förvaltningsrätten

 

Share:

Läs mer

AI – en gamechanger för mindre juridiska avdelningar
AIJUNO AI
AI – en gamechanger för mindre juridiska avdelningar
För många bolagsjurister, mindre avdelningar eller enmansavdelningar, är vardagen en balansakt. Ansvarsområdena kan [...]
Caroline Wiroth
Caroline Wiroth
10 okt 2025
AI lockar – men 81 % av Nordens jurister och advokater saknar tillräcklig utbildning visar Norstedts Juridiks senaste rapport
Norstedts JuridikJUNO AI
AI lockar – men 81 % av Nordens jurister och advokater saknar tillräcklig utbildning visar Norstedts Juridiks senaste rapport
Över 2 200 jurister och advokater i Sverige och Danmark har sagt sitt om AI – och bilden som växer fram är både [...]
Caroline Wiroth
Caroline Wiroth
09 okt 2025
Så kan JUNO AI för kommuner anpassas med era egna styrdokument
AIJUNO AI för kommuner
Så kan JUNO AI för kommuner anpassas med era egna styrdokument
Även om alla kommuner arbetar under samma lagstiftning sker ärendehanteringen inte på exakt samma sätt. Lokala [...]
Eurica Medenilla
Eurica Medenilla
08 okt 2025