Om UTM-taggning av länkar

För att vi skall kunna följa upp våra kampanjer i Google Analytics behöver vi anpassa varje länk som leder till webbplatsen med kampanjinformation innan vi publicerar länken i externa kanaler.

 

Längre kampanjer

Kampanjer som drivs över hela året där det löpande tillkommer nya aktiviteter.  

Typ Kampanjnamn Kanal Medium Content Kommentar
           
           
           
           
           
           
           
           
           

 

Länk

Detta fält är obligatoriskt. Här anger du länken till den sida du vill att besökaren skall hamna på "https://www.nj.se/...."

 

Kampanjnamn

Detta fält är obligatoriskt. Tänk på att ett kampanjnamn skall vara samma över hela kampanjens tid, oavsett aktivitet. Det kan därför vara bra att ha olika namn för baskampanjer som löper hela året och specialkampanjer som förstärker under vissa perioder. Se lista över några av de löpande kampanjerna längre ner på denna sida.

 

Medium

Detta fält är obligatoriskt. Använd medium för att kunna identifiera hur länken levererades till besökaren. Det här kan exempelvis vara epost, banner, pdf, social osv

 

Kanal

Detta fält är obligatoriskt. Plattformen eller webbplatsen där trafiken kommer ifrån. Det kan exempelvis vara Facebook, namnet på ditt nyhetsbrev, eller en annan webbplats.

 


Content

Också mest använd vid betald trafik eller om du vill A/B-testa olika annonser. Ett deskriptivt namn som gör att du kan skilja på olika annonsmaterial och lära dig vilket som fungerar bäst. Kanske en del av budskap eller CTA. Här kan du också ange t.ex. Datum för utskick eller andra parametrar du kan vilja söka på senare.

 

Term

Ett måste bara vid betald annonsering på Google Ads eller Facebook. Sätt den till termen i Google Ads eller exempelvis annons-set:et i Facebook.

 

Uppföljning i Google Analytics

För att följa upp en kampanjer...