Du använder en utdaterad webbläsare. Detta medför att viss funktionalitet inte fungerar som tänkt. Var god byt webbläsare för en bättre upplevelse.
Till övergripande innehåll för webbplatsen
https://www.nj.se
  • Tjänster

      JUNO

      Juridisk information, utbildning och nyheter samlat på ett och samma ställe..

      • JUNO A-Ö
      • Systemkrav
      Logga in i JUNO

      JUNO för jurister

      • Läs mer om JUNO för jurister
      • Abonnemang

      JUNO för kommuner

      • Läs mer om JUNO för kommuner

      Tilläggstjänster

      • Rättsområdesanalyser
      • Avtalsguiden
      • Affärsinformation
      • E-utbildning
  • Publikationer

      Litteratur

      Juridisk utgivning sedan 1823

      • Titlar A-Ö
      • Sveriges Rikes Lag
      • Kurslitteratur
      • Tidskrifter

      Serier

      • Blå Biblioteket
      • Gula Biblioteket
      • Rödvita serien
      • Lexino
      • Svensk redovisning
      • Alla serier

      Offentliga publikationer

      Direkt från Sveriges myndigheter

      • Titlar A-Ö
      • Senaste nytt
      • Myndigheter
      • Läroplaner
      • Fritzes Kalendrar
  • Utbildning

      Kurser

      • Alla kurser
      • E-utbildning
      • Kursabonnemang

      Nyhetsdagar

      • Arbetsrätt 2022
      • IT-rättsdagen 2022
      • Konsumenträtt 2022
      • Miljörättsdagen 2022
      • Pensionsstiftelser 2022
      • Stiftelser 2022

      Användarutbildning

      • JUNO
      • Avtalsguiden
  • Nyheter
  • Om Oss

      Om oss

      • Vilka vi är
      • Arbeta hos oss

      Våra experter

      • Experter A-Ö
      • Expertportalen

      Ännu mer

      • Nyheter
  • Kontakt

      Kontakta oss

      Här hittar du information om hur du kommer i kontakt med oss på Norstedts Juridik.

      • Vår kontaktinformation

      Support

      Här får du hjälp med tekniska problem eller handhavande rörande våra produkter

      • JUNO
      • Lagboksappen
  • Logga in
      • JUNO
      • JUNO för kommuner
Cart
Search
Menu
https://www.nj.se
06 maj 2020
  • Offentlig upphandling
  • Kommun
  • Flexibilitet i upphandlingslagstiftningen i Covid-19-tider

  • Offentlig upphandling
  • Kommun
  • Upphandlingslagstiftningen hindrar inte snabba och effektiva inköp av skyddsutrustning och annat som offentlig sektor har behov av. Det finns flexibilitet inbyggt i lagstiftningen som kan användas såväl för att genomföra snabba upphandlingar och upphandlingar riktade mot viss eller vissa leverantörer, som för att samverka med näringslivet.

    Corona-pandemin har långtgående konsekvenser för offentlig verksamhet inte minst vad gäller sjukvård och omsorg. Behovet av försörjning av varor och tjänster har förändrats. Kraven på snabb tillgång till bland annat sjukvårdsmateriel har ökat. Detta medför att de sedvanliga processerna för anskaffning genom offentlig upphandling i nuläget inte fungerar. För att förtydliga hur lagstiftningens flexibilitet kan användas i nuvarande krissituation har EU-kommissionen har den 1 april gett ut en vägledning om användningen av upphandlingsreglerna i samband med Covid-19 krisen.

    För att säkra tillgången till nödvändig skyddsmateriel och utrustning genomför EU-kommissionen en gemensam upphandling av personlig skyddsutrustning. Sverige deltar i kommissionens upphandling. På nationell nivå har regeringen utsett Socialstyrelsen till nationell inköpscentral med uppgift att genomföra samordnade upphandlingar av sjukvårdsmaterial, skyddsutrustning och viss medicinskteknisk utrustning.

    Enskilda regioner, kommuner och andra upphandlande myndigheter bör i första hand undersöka om det finns något ramavtal från vilket de kan avropa. I fall där det aktuella behovet inte avser sjukvårdsmateriel eller utrustning, bör undersökas om Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet eller SKL Kommentus inköpscentral, har något giltigt ramavtal som kan tillgodose det enskilda behovet.

    I fall där det inte finns något relevant ramavtal, kan öppet eller selektivt upphandlingsförfarande användas med sk påskyndat förfarande. Detta innebär att tidsfristerna i upphandlingen kan förkortas avsevärt, till 10 dagar (samt 15 dagar för själva anbudsgivningen vid selektivt förfarande).

    Vidare framhåller EU-kommissionen möjligheten att tillämpa undantagsförfarandet förhandlad upphandling utan föregående annonsering, vilket i realiteten är en direktupphandling. En av förutsättningarna för att dessa undantagsförfaranden ska kunna användas är att det föreligger synnerlig brådska som inte beror på den upphandlande myndigheten och som myndigheten inte har kunnat förutse. EU-kommissionen anger i vägledningen att de behov på skyddsmateriel, sjukvårdsutrustning etc som uppstår till följd av Coronaviruset inte kunnat förutses och planeras i förväg, varför det utgör sådan omständighet som utgör synnerlig brådska. För att använda denna typ av ”direktupphandling” ska det härtill också inte vara möjligt att genomföra sk påskyndat förfarande. Här måste en avvägning göras i det enskilda fallet. Generellt är det dock EU-kommissionens uppfattning att det i de flesta fall föreligger sådan brådska i behoven att det motiverar denna typ av upphandlingsförfarande. Det anmärks dock att upphandlingen också måste gå så fort att den faktiskt inte drar ut på tiden så mycket att påskyndat förfarande hade kunnat användas.

    Avslutningsvis kan sägas att det är möjligt att genomföra snabba inköp för att tillgodose de behov som uppkommer i det rådande läget. Det finns möjlighet för beställare att vända sig direkt till leverantörer för att få brådskande behov tillgodosedda. Här kan samarbeta med näringslivet, användandet av innovativa lösningar och att skapa intresse hos leverantörer att föreslå alternativa lösningar vara av stor vikt.

    Text: Pernilla Norman

    Pernilla Norman är advokat vid Advokatfirman LexIT och doktorand vid juridiska institutionen vid Stockholms universitet där hon forskar om bland annat offentlig upphandling och konkurrensrätt. Hon är en av landets främsta advokater inom sina verksamhetsområden, med drygt 25-års erfarenhet av EU- och konkurrensrätt, offentlig och privat upphandling, IT- och telekommunikationsjuridik inklusive dataskydd (GDPR), samt andra personuppgifts- och patientdatafrågor, offentlighet & sekretess, samt avtalsrätt och avtalsförhandlingar. Hon har också skrivit ett flertal böcker, bland annat i upphandlingsrätt och konkurrensrätt.

     

    JUNO FÖR KOMMUNER

     

    Pernilla Norman


    Fler artiklar

    Se alla artiklar
    22 april 2022

    Invasionen av Ukraina - offentliga avtal kommer behöva omförhandlas

    • Offentlig rätt
    • Offentlig upphandling
    • Analys
    11 april 2022

    SVT avslöjade muthärva - hårda straff för vårdupphandling

    • Straffrätt
    • Offentlig förvaltning
    • Offentlig upphandling
    23 mars 2022

    Ska upphandling vara ett lotteri?

    • Offentlig rätt
    • Offentlig upphandling
    • Analys
    https://www.nj.se

    Copyright © 2022 Norstedts Juridik

    Tjänster och produkter
    • JUNO
    • Avtalsguiden
    • Litteratur
    • Offentliga publikationer
    • Utbildning
    • Sveriges Rikes Lag
    Användbara länkar
    • Support
    • Vår webbshop
    • Försäljningsvillkor
    • Privacy center
    • Dataskyddspolicy
    Norstedts Juridik
    • Vilka vi är
    • Kontakta oss
    • Karriär
    • Vårt expertnätverk
    Ämnesområden
    • Arbetsrätt och arbetsliv
    • Associationsrätt
    • Bank- och finansmarknadsrätt
    • Ersättningsrätt
    • Familjerätt
    • Fastighetsrätt
    • Förmögenhetsrätt
    • Miljörätt
    • Immaterialrätt
    • Marknadsrätt
    • Offentlig rätt
    • Processrätt
    • Skatterätt
    • Socialrätt
    • Straffrätt