Du använder en utdaterad webbläsare. Detta medför att viss funktionalitet inte fungerar som tänkt. Var god byt webbläsare för en bättre upplevelse.
Till övergripande innehåll för webbplatsen
https://www.nj.se
  • Tjänster

      JUNO

      Juridisk information, utbildning och nyheter samlat på ett och samma ställe.

      • JUNO A-Ö
      • Systemkrav
      Logga in i JUNO

      JUNO för jurister

      • Läs mer om JUNO för jurister
      • Abonnemang
      • Användarutbildning - JUNO
      • Användarutbildning - Avtalsguiden

      JUNO för kommuner

      • Läs mer om JUNO för kommuner
      • Användarutbildning - JUNO för kommuner

      Tilläggstjänster

      • Rättsområdesanalyser
      • Avtalsguiden
      • Affärsinformation
      • E-kurser
  • Publikationer

      Litteratur

      Juridisk utgivning sedan 1823

      • Titlar A-Ö
      • Sveriges Rikes Lag
      • Kurslitteratur
      • Tidskrifter

      Serier

      • Blå Biblioteket
      • Gula Biblioteket
      • Rödvita serien
      • Lexino
      • Svensk redovisning
      • Alla serier

      Offentliga publikationer

      Direkt från Sveriges myndigheter

      • Titlar A-Ö
      • Senaste nytt
      • Samverka med oss
      • Läroplaner
  • Nyheter
  • Om Oss

      Om oss

      • Vilka vi är
      • Arbeta hos oss

      Våra experter

      • Experter A-Ö
      • Expertportalen

      Ännu mer

      • Nyheter
      • Juridikens värld
      • Framtidens jurist
      • Sociala medier
  • Kontakt

      Kontakta oss

      Här hittar du information om hur du kommer i kontakt med oss på Norstedts Juridik.

      • Vår kontaktinformation

      Support

      Här får du hjälp med tekniska problem eller handhavande rörande våra produkter

      • JUNO
      • Lagboksappen
  • Logga in
      • JUNO
      • JUNO för kommuner
Cart
Search
Menu
https://www.nj.se
21 november 2018
  • Utgivning
  • Offentlighet eller sekretess – handläggningen steg för steg

  • Utgivning
  • Tillämpningen av sekretessregleringen hos myndigheterna involverar inte bara offentlighets- och sekretesslagen. Där finner vi även myndighetsspecifika erfarenheter, handläggares värderingar och myndighetskultur och de förvaltningsrättsliga kraven på handläggningen. Summan av alla dessa delar blir effekten av lagen för den enskilde. Utifrån det perspektivet går Mikael Ahola i boken Offentlighet eller sekretess – handläggningen steg för steg igenom något som inte avhandlats i andra böcker, nämligen myndigheternas tillämpning av sekretessreglerna.

    Vad är problemet?
    Utifrån tryckfrihetsförordningen gäller offentlighetsprincipen i Sverige. Lagstiftaren har slagit fast att alla har rätt att begära att få ta del av information hos myndigheterna. Trots den övergripande principen om offentlighet tenderar tillämpningen i praktiken att röra sig mot att sekretess gäller som huvudregel och offentlighet endast i undantagsfall.
    Det förekommer att tjänstemän vägrar lämna ut allmänna handlingar av rädsla för att göra fel, men hänvisar till någon bestämmelse om sekretess och påstår att en prövning gjorts mot bestämmelsen. Om den enskilde då begär att myndigheten prövar begäran kan det inträffa att myndigheten inte ifrågasätter tjänstemannens påstådda bedömning och fattar ett beslut utifrån en standardiserad mall.

    När en myndighet väljer att sekretessbelägga allmänna handlingar har den enskilde rätt att överklaga beslutet. Däremot tenderar domstolarna att endast granska de formella förutsättningarna för beslutet, det vill säga att lagen täcker det myndigheten påstår och ifrågasätter. Mer sällan granskas myndighetens bedömning i sak. Det är då svårt att identifiera vare sig offentlighet eller rättssäkerhet.

     
    Offentlighet eller sekretessBoken
    För att upprätthålla offentlighetsprincipen och rättssäkerheten för den enskilde i sekretessärenden krävs i första hand att även handläggaren har en sådan ambition. I andra hand krävs att ärendet hanteras på ett sådant sätt att grunderna för beslutet i slutändan är möjligt att angripa.
    Grunderna för beslutet utgörs inte bara av lagtext utan även av faktiska förhållanden, och beslutet ska därför utformas på ett sådant sätt att de grunderna framgår. Boken erbjuder här stöd till handläggare och beslutsfattare genom de olika handläggningsstegen och en översiktlig struktur för hur ett beslut bör utformas.

    Boken behandlar även de allmänna förutsättningarna för beslutsfattande i myndigheternas verksamhet och frågan om värderingarnas betydelse. Det är först när vi är medvetna om vår egen subjektivitet som vi har möjlighet att förhålla oss mer objektivt. 

    Utöver det behandlar boken kort frågan om partsinsyn och myndighetsgemensam samverkan. 

    Läs mer och beställ boken här

    Norstedts Juridik


    Fler artiklar

    Se alla artiklar
    26 januari 2022

    Bokutgivning från Norstedts Juridik 2021

    • Utgivning
    26 augusti 2020

    Heltäckande vägledning när barn ska omhändertas

    • Social omsorg & Familjerätt
    • Utgivning
    09 juni 2020

    Allt du behöver veta om tjänstepension

    • Utgivning
    • Ekonomi & Näringsliv
    https://www.nj.se

    Copyright © 2023 Norstedts Juridik

    Tjänster och produkter
    • JUNO
    • Avtalsguiden
    • Litteratur
    • Offentliga publikationer
    • Sveriges Rikes Lag
    Användbara länkar
    • Support
    • Vår webbshop
    • Försäljningsvillkor
    • Privacy center
    • Dataskyddspolicy
    • Visselblåsning
    Norstedts Juridik
    • Vilka vi är
    • Kontakta oss
    • Karriär
    • Vårt expertnätverk
    Ämnesområden
    • Arbetsrätt och arbetsliv
    • Associationsrätt
    • Bank- och finansmarknadsrätt
    • Ersättningsrätt
    • Familjerätt
    • Fastighetsrätt
    • Förmögenhetsrätt
    • Miljörätt
    • Immaterialrätt
    • Marknadsrätt
    • Offentlig rätt
    • Processrätt
    • Skatterätt
    • Socialrätt
    • Straffrätt